Goście

kolska

Grażyna Błęcka-Kolska

Absolwentka PWSFTv i T w Łodzi (1984).W sezonie 1984/85 występowała w Teatrze im. Mickiewicza w Częstochowie. Zadebiutowała w filmie rolą Kasi w obrazie „Kogel – Mogel” (1987/88). Stała aktorka (prywatnie była żona) Jana Jakuba Kolskiego. Zagrała m.in. w „Pogrzebie kartofla”, „Jańciu Wodniku” oraz w „Cudownym miejscu”. Rola w tym ostatnim filmie została nagrodzona na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (1994). Aktorka zagra również w filmie Jana Jakuba Kolskiego – „Pornografia”. Grażyna Błęcka-Kolska ma na swoim koncie występy w teatrze – debiut w „Rodzinie” oraz Teatrze Telewizji, gdzie zagrała m.in. w „Wyroku na Franciszka Kłosa” Andrzeja Wajdy. Z recitalem „Piazzolla” aktorka występowała w Polsce i w Stanach Zjednoczonych.

agata-czarkowska2

Agata Czarkowska

Skończona germanistka. Czasem męczy studentów niemieckimi słuchowiskami i piosenkami. prezenterka Radia Wrocław Kultura, pierwsze słowa jako dziecko: „John, Paul, George i Ringo.” Inspiracja: Tata i jego winyle. Hobby: Gmeranie w otchłaniach popkultury.

gajewski_web

Dariusz Gajewski

Reżyser filmowy i teatralny, scenarzysta. Wiceprezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich, członek Polskiej Akademii Filmowej i Europejskiej Akademii Filmowej. Studiował prawo na Uniwersytecie Jagiellońskim i reżyserię na łódzkiej “filmówce”. Jego głośna Warszawa (2003) była wielkim odkryciem festiwalu w Gdyni, gdzie uhonorowana została Złotymi Lwami dla najlepszego filmu. Następnie zrealizował m.in. Lekcje pana Kuki (2007) i Obce niebo (2015), które triumfowało na festiwalu Off Camera w Krakowie

Fot. Adam Stępien / Agencja Gazeta

gąssowski_web

Tomasz Gąssowski

Muzyk, kompozytor, producent muzyczny i filmowy, członek Polskiej Akademii Filmowej. Blisko współpracuje  z reżyserem Andrzejem Jakimowskim, którego filmy koprodukuje i pisze do nich muzykę. Tytuły, takie jak Zmruż oczy (2003) Sztuczki (2007) oraz Imagine (2012), były wielokrotnie nagradzane w Polsce i na świecie. Zajmuje się także reżyserią – jego krótkometrażowy Baraż (2016), wyprodukowany przez Studio Munka, nagrodzony został podczas tegorocznego festiwalu Transatlantyk w Łodzi.

Fot. Piotr Gruchała

gliniecka

Martyna Gliniecka

Rocznik z dziewiątką z przodu. Doktorantka na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego, wykłada na Uniwersytecie SWPS oraz Uniwersytecie Wrocławskim. Bada reklamę interkulturową i kreatywność w reklamie. W branży reklamowej pracuje jako copywriter. Określa się jako ‚pop culture junkie’ – nie gardzi niczym, wszystko się może kiedyś przydać. Lubi jak jest brzydko i za dużo, ale specjalnie. I psy, najbardziej lubi psy.

glinska

Agnieszka Glińska

montażystka filmowa. Studiowała kulturoznawstwo ze specjalizacją filmową na Uniwersytecie Łódzkim oraz montaż PWSFTviT w Łodzi. Członkini Polskiego Stowarzyszenia Montażystów, Polskiej Akademii Filmowej i Europejskiej Akademii Filmowej. Montowane przez nią filmy zdobywają nagrody na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. Dwa z nich: „Wszystko, co kocham” w reżyserii Jacka Borcucha i „Difret” w reżyserii Zeresenay Berhane Mehari były polskim i etiopskim kandydatem do Oscara.

holland

Agnieszka Holland

ukończyła wydział reżyserii w Pradze. Karierę rozpoczęła w Polsce. Pierwsze kroki stawiała u boku Krzysztofa Zanussiego jako jego asystentka przy „Iluminacji”. Zanim wyreżyserowała własny film pracowała jako scenarzystka przy filmach A. Wajdy, J. Bogajewicza, A. Zajączkowskiego. Jej obrazy zdobywały wiele nagród na prestiżowych festiwalach m.in. w Cannes, Berlinie, czy Montrealu. Wielki talent Agnieszki Holland, jej zdolność obserwacji i trafnej analizy ludzkich charakterów, wejrzenie w ich odczucia i przeżycia, a także ogromna inwencja reżyserska sprawiają, że każdy jej film jest wyjątkowy. Od 1981 r. artystka mieszka i pracuje na Zachodzie. Jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej przyznającej Felixy. W 1998 r. na ulicy Piotrkowskiej w Łodzi odsłonięto jej gwiazdę w Alei Gwiazd. Oprócz robienia filmów Agnieszka Holland zajmuje się tłumaczeniem literatury czeskiej na język polski. Do jej największych osiągnięć w tej dziedzinie należy przełożenie „Nieznośnej lekkości bytu” M. Kundery

błażej

Błażej Hrapkowicz

krytyk filmowy, kulturoznawca. Prowadzi program „Kino Mówi” w Ale kino+ i audycję „Hrapkowidz” w radiowej Czwórce. Współpracuje z miesięcznikiem „Kino” i portalami „dwutygodnik.com” oraz „filmweb.pl”. Współautor książek „Seriale. Przewodnik Krytyki Politycznej” „Wunderkamera. Kino Terry’ego Gilliama” i „Eastern Promises”. Laureat Grand Prix Konkursu im. Krzysztofa Mętraka, trzykrotnie nominowany do Nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Członek Europejskiej Akademii Filmowej i Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI).

jakimiak2

Agnieszka Jakimiak

dramaturżka i eseistka. Absolwentka Międzywydziałowych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim i studentka dramaturgii na Wydziale Reżyserii krakowskiej PWST; recenzentka teatralna i filmowa, laureatka Grand Prix w Konkursie im. Krzysztofa Mętraka (2010). Współpracowała z reżyserami: Oliverem Frljiciem („Nie-Boska Komedia. Szczątki”), Weroniką Szczawińską („Jak być kochaną”, „Re//mix Zamkow: 2 albo 3 rzeczy, które o niej wiem”, „Artyści prowincjonalni”), Katarzyną Szyngierą („Przypisy do Powstania”, „Autobus jedzie”). Wyreżyserowała czytanie performatywne „Głosów wśród nocy” Stanisława Brzozowskiego w Instytucie Teatralnym. Publikowała na łamach „Dwutygodnik.com”, „Didaskaliów”, „Kina”, „Res Publiki Nowej”, „Ha!artu”. Jej sztukę „Jak być kochaną” opublikował miesięcznik „Dialog”. Za ten sam tekst została wyróżniona w branżowej ankiecie miesięcznika „Teatr” („Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2011-2012″).

junke

Dawid Junke

urodzony w 1989 roku, jest doktorantem w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego. Studiował kulturoznawstwo na Uniwersytecie Wrocławskim i film studies na Uniwersytecie Chapmana w Kalifornii. Obecnie pracuje nad rozprawą doktorską na temat motywów religijnych w popularnych amerykańskich filmach i serialach telewizyjnych. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na filozoficznym i społecznym oddziaływaniu popkultury.

karina_kleszczewska_en

Karina Kleszczewska

jedna z najbardziej wyrazistych polskich operatorek filmowych i telewizyjnych. Oprócz filmów fabularnych ma w swym dorobku także liczne realizacje dla teatru telewizji. To Kleszczewska odpowiadała za zdjęcia do takich przedstawień jak „Bankructwo małego Dżeka” Agnieszki Glińskiej z 2000 roku, a także do rok późniejszych „Beztlenowców”Ingmara Vilquista w reżyserii Łukasza Barczyka.

kaja2

Kaja Klimek

Pochodzi z Tarnowskich Gór na Śląsku. Na Uniwersytecie Jagiellońskim przygotowuje pracę doktorską na temat zjawiska remiksu w kulturze popularnej. Tłumaczy filmy, czasem pisze o nich (kiedyś dla Filmu, Dwutygodnika, Filmwebu, HIRO i innych) i nieustannie o nich dyskutuje – również z dzieciakami w ramach programów edukacji filmowej NHEF, PISF i Filmoteki Szkolnej. Współprowadzi Weekendowy Magazyn Filmowy w TVP (nagrodzony ostatnio przez Polski Instytut Sztuki Filmowej jako najlepszy program telewizyjny o tematyce filmowej). Niedawno na YouTube uruchomiła Hashtag Warsztat – vloga poświęconego popkulturze i filmom. Lubi komiksy, plastikową biżuterię i… Nicolasa Cage’a.

krzystek

Waldemar Krzystek

Polski reżyser i scenarzysta filmowy. Autor takich tytułów jak: „W zawieszeniu” (1986), „Zwolnieni z życia” (1992), czy „Mała Moskwa” (2008). Nagradzany m.in. na MFF w San Sebastián, MFF w Moskwie, oraz na Gdynia Film Festiwal.

kutz

Kazimierz Kutz

Polski reżyser filmowy, teatralny i telewizyjny, scenarzysta filmowy, członek założyciel Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Autor filmowej trylogii śląskiej: „Sól ziemi czarnej” (1969), „Perła w koronie” (1971), „Paciorki jednego różańca” (1979), za który otrzymał Grand Prix Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w 1980. W 2010 roku otrzymał tytuł honorowego obywatela Katowic.

lis_web

Bartłomiej Lis

doktor nauk społecznych, socjolog gender, autor niedawno wydanej nakładem Wydawnictwa Naukowego KATEDRA książki pt. „Gejowskie (nie) męskości. Normy płciowe a strategie tożsamościowe gejów”. Kurator projektów społecznych w Muzeum Współczesnym Wrocław. Współpracownik Fundacji IMPACT oraz Towarzystwa Inicjatyw Twórczych „ę” (jako Latający Socjolog). Członek Fundacji Sztuki Współczesnej ART TRANSPARENT (kurator debat i działań społecznych w ramach siedmiu edycji Przeglądu Sztuki Survival). Nauczyciel animacji społeczno-kulturalnej we wrocławskiej SKIBIE. Lubi wieczne pióra, morskie ptaki, stoczniowy krajobraz i skandynawskie klimaty. Zobaczyć Himalaje i Karakorum też by chciał. Pochodzi z Gdańska, co nie jest bez znaczenia!

lis

ks. Marek Lis

profesor UO, filmoznawca, teolog filmu. Autor artykułów i książek, m.in. Audiowizualny przekład Biblii (Opole 2002), 100 filmów biblijnych (Kraków 2005), Figury Chrystusa w „Dekalogu” Krzysztofa Kieślowskiego (Opole 2007, 2013), Krzysztof Zanussi. Przewodnik teologiczny (Opole 2015), redaktor m.in. Ukrytej religijności kina (Opole 2002),Światowej encyklopedii filmu religijnego (Kraków 2007, z A. Garbiczem), Cinematic Transformations of the Gospel (Opole 2013), Kieślowski czyta Dekalog (z M. Leganem, Opole 2014). Członek jury ekumenicznego na międzynarodowych festiwalach filmowych m.in. w Erywaniu, Warszawie, Fryburgu i Cannes.

majer

Artur Majer

doktor nauk humanistycznych ze specjalnością nauk o sztuce, absolwent filmoznawstwa i dziennikarstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. W latach 2008-2012 Kierownik Działu Produkcji Filmowej w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej, obecnie pracownik Agencji Produkcji Telewizyjnej i Filmowej Telewizji Polskiej S.A. Wykładał na wielu uczelniach wyższych (Uniwersytet Jagielloński, Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej, Warszawska Szkoła Filmowa, Uniwersytet Śląski, PWSFTviT w Łodzi), w których prowadził zajęcia z zakresu m.in. historii filmu, krytyki filmowej, komunikacji interpersonalnej, a także organizacji produkcji filmowej. Członek Koła Piśmiennictwa Stowarzyszenia Filmowców Polskich oraz Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej. Autor wydanej w zeszłym roku książki „Kino Juliusza Machulskiego”.

majewski_web

Lech Majewski

Reżyser, scenarzysta i producent filmowy, poeta, prozaik i malarz, a także reżyser teatralny i operowy. Członek Gildii Reżyserów Amerykańskich i Europejskiej Akademii Filmowej, autor filmów takich jak Basquiat – Taniec ze śmiercią (1996, scenariusz), Wojaczek (1999, nagroda za reżyserię w Gdyni), Ogród rozkoszy ziemskich (2003) i innych tytułów prezentowanych na festiwalach filmowych w Cannes, Wenecji, Berlinie, Toronto, Rzymie czy Rio de Janeiro. Cykle wideoartów Krew Poety oraz Bruegel Suite pokazywano na weneckim Biennale. W 2011 r. premiera jego filmu Młyn i Krzyż odbyła się w Luwrze, a w 2006 r. nowojorskie Museum of Modern Art uhonorowało jego twórczość indywidualną retrospektywą.

majmurek

Jakub Majmurek

Filmoznawca po UJ, gdzie ukończył również studia w Instytucie Nauk Politycznych. Obecnie przygotowuje doktorat o współczesnej „filozofii aktualności”, zwłaszcza francuskiej, w Szkole Nauk Społecznych przy IFiS PAN. Interesuje się lacanowską psychoanalizą. Publicysta i krytyk filmowy publikujący w licznych mediach drukowanych i internetowych (min. w „Gazecie Filmowej”, „Tygodniku Powszechnym”, „Le Monde Diplomatiqe Edycja Polska”, „Bez Dogmatu” oraz na portalach Polskiego Radia, Lewica.pl). Współtworzy witrynę internetową KP. Redaktor prowadzący m.in. książek filmowych Wydawnictwa KP.

samuel-nowak_fot-jakub-ociepa_2

Samuel Nowak

Kulturoznawca, medioznawca, pracownik naukowy Instytutu Socjologii UJ. Absolwent kulturoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, doktor nauk humanistycznych (2012). Stypendia wyjazdowe i staże badawcze: Universiteit Antwerpen, King’s College London, New York University, Goldsmiths, University of London. Specjalizacja naukowa: brytyjskie studia kulturowe oraz kulturoznawcza teoria mediów, posthumanistyka. Niedawno ukazała się jego książką „Seksualny kapitał” (Universitas, 2013).

oleszczyk2

Michał Oleszczyk

doktor filmoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Krytyk filmowy i tłumacz, jego recenzje pojawiają się od 2003 roku w czasopismach takich jak „Kino”, „Tygodnik Powszechny”, „Przekrój”, „Fandor”, „Dwutygodnik.com” i „RogerEbert.com”. Laureat nagrody im. Krzysztofa Mętraka i stypendysta miesięcznika „Polityka”. W latach 2011-2013 programer i rzecznik festiwalu Off Plus Camera, którym zarządzał jako dyrektor artystyczny przy pierwszej edycji w 2008 roku. Autor książki „Gorycz wygnania: Kino Terence’a Daviesa” i współautor (wraz z Kubą Mikurdą) wywiadu-rzeki z Guyem Maddinem pt. „Kino wykolejone”. Prowadzi bloga „Ostatni fotel po prawej stronie”, który został wybrany Blogiem Roku w kategorii „Kultura” w konkursie Onetu w 2010 roku. Laureat nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii „Krytyka Filmowa” w 2012 roku. Działacz organizacji Polish Filmmakers NYC, promującej polskie kino w Nowym Jorku. Od 2014 roku dyrektor artystyczny Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

jasmina_web

Jaśmina Polak

urodziła się w 1990 roku. Aktorką teatralna, filmowa i telewizyjna. Absolwentka Akademii Teatralnej. Odtwórczyni głównej roli w filmie „Hardkor Disko”. Znana również z filmu „Miasto 44” Jana Komasy i „Obywatel” Jerzego Stuhra.

prodeus2

Adriana Prodeus

krytyczka filmowa i sztuki, autorka książki „Themersonowie. Szkice biograficzne” oraz rozdziału poświęconego współczesności w tomie „Polski film animowany” pod red. Marcina Giżyckiego i Bogusława Zmudzińskiego. Wraz z Kubą Mikurdą zredagowała „Trzynasty miesiąc. Kino braci Quay”, wraz z Katarzyną Roj „Manifesto Book. Zmieńmy wszystko”. W ubiegłym roku ukazał się jej esej „Antonisz. Człowiek bez kamery” w tomie „Technika jest dla mnie rodzajem sztuki”, poświęconym twórczości Juliana Józefa Antonisza. Stypendystka Fulbrighta na Uniwersytecie Nowojorskim (Tisch School of the Arts). Wykłada w ramach „Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej” w kinie Muranów. Publikuje m.in. w „Kinie”, na portalach: „Krytyka Polityczna”, „Obieg.pl”, „Stopklatka.pl”, „Kulturaliberalna.pl”, „Dwutygodnik.com”, w „Newsweeku”, „Ruchu Muzycznym” czy „Biurze”. Kuratorka przeglądu adaptacji na Międzynarodowym Festiwalu Opowiadania we Wrocławiu. Prowadziła Nowy Klub Filmowy oraz „Zrób to sam-majster klasy” w Nowym Teatrze Krzysztofa Warlikowskiego w Warszawie. Redaguje magazyn kulturalny „WOK. Wszystko o kulturze” w TVP2, prowadzi jego część poświęconą sztuce. W sezonie 2013/2014 pracuje w Komisji Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Wrocławianka, mieszka w Warszawie.

Fot. Marcin Kułakowski, PISF

Małgorzata Sadowska

dziennikarka i recenzentka filmowa, obecnie związana z tygodnikiem „Newsweek”. Publikowała także w miesięcznikach „Kino” i „Film”. Laureatka nagrody PISF za 2015 w kategorii Krytyka Filmowa. Współautorka książki o polskim kinie najnowszym „Polish Cinema Now! Focus on Contemporary Polish Cinema” (Instytut Adama Mickiewicza) oraz „Chełmska 21” (WFDiF), poświęconej rodzimym dokumentalistom.

saniewski2

Wiesław Saniewski

Polski reżyser i scenarzysta filmowy. Autor wielokrotnie nagradzanych filmów, takich jak „Nadzór” (1983), „Sezon na bażanty” (1985), „Dotknięci” (1988), „Obcy musi fruwać” (1993), „Bezmiar sprawiedliwości” (2006) czy „Wygrany” (2011). Wrocławianin, ukończył studia matematyczne, pracował jako dziennikarz i krytyk filmowy, by w końcu zająć się swoją największą pasją – tworzeniem filmów.

stec

Martyna Stec

edukator i trener doskonalenia kompetencji społecznych i projektów rozwojowych. Współpracuje z Wrocławskim Centrum Rozwoju Społecznego, Fundacją Dom Pokoju, Wrocławskim Hospicjum dla Dzieci, Fundacją Paliwo Artystyczne i Go & Act. Prowadzi autorskie warsztaty dla uczniów i szkolenia dla nauczycieli z zakresu bullyingu i cyberbullyingu, mediacje rówieśnicze, zajęcia z zarządzania konfliktem i wielokulturowości. Edukatorka filmowa (Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej,  Kino Dzieci,  Kino – Szkoła – Kultura, Poranki Rodzinne), Certyfikowany Nauczyciel Projektu Bohaterskiej Wyobraźni Philipa Zimbardo.

gubala

Monika Talarczyk

dr hab., prof. PWSFTviT w Łodzi na Wydziale Organizacji Sztuki Filmowej oraz na Wydziale Artystycznym Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Historyczka kina, badaczka kina kobiet. Wykładowczyni Akademii Filmowych w Kinie Nowe Horyzonty we Wrocławiu. Autorka książki „PRL się śmieje! Polska komedia filmowa 1945-1989” (Warszawa 2007) oraz książek poświęconych polskim reżyserkom filmowym, takim jak Wanda Jakubowska, Barbara Sass i inne. Za książkę „Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii” (Poznań 2013) otrzymała w 2014 roku Nagrodę Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

zanussi

Krzysztof Zanussi

Reżyser filmowy, teatralny, scenarzysta, producent, eseista, filozof. Urodził się 17 czerwca 1939 roku w Warszawie. W 1959 roku został absolwentem fizyki na Uniwersytecie Warszawskim, a w 1962 roku filozofii na Uniwersytecie Jagiellońskim. W roku 1966 ukończył studia reżyserskie w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Działał w amatorskim ruchu filmowym. W latach 1971-1983 wiceprezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich, a w latach 1975-1977 przewodniczący Rady Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych. Od 1980 roku kierownik artystyczny zespołu, a następnie dyrektor Studia Filmowego „Tor”. Od 1987 roku członek Komitetu Kinematografii. W 1990 roku został wybrany na Prezydenta Federacji Europejskiej Realizatorów Audiowizualnych. Konsultant Komisji Pontyfikalnej do spraw Kultury w Watykanie. Członek Europejskiej Akademii Filmowej. Od 1997 roku członek Papieskiej Akademii Sztuk Pięknych i Literatury. Był Prezydentem Stowarzyszenia Eurovisioni. Członek Polskiego PEN-Clubu i Stowarzyszenia Pisarzy. Był wiceprzewodniczącym Rady Programowej Polskiej Telewizji Publicznej. Profesor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (tytuł profesorski od 1992). Członek Europejskiej Akademii Filmowej, od roku 2011 członek zarządu Akademii.